4,000 تومان
  • فروشنده : daftar

  • کد فایل : 25423
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 2126

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله جايگاه و موقعيت فلسفه اسلامي در دوران حاضر

دانلود مقاله جايگاه و موقعيت فلسفه اسلامي در دوران حاضر

0 2.1k
دانلود مقاله جايگاه و موقعيت فلسفه اسلامي در دوران حاضر

با دانلود مقاله در مورد جايگاه و موقعيت فلسفه اسلامي در دوران حاضر در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله جايگاه و موقعيت فلسفه اسلامي در دوران حاضر را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله جايگاه و موقعيت فلسفه اسلامي در دوران حاضر ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:مقاله در مورد جايگاه و موقعيت فلسفه اسلامي در دوران حاضر

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:6 صفحه

قسمتی از فایل:

 ازنظر شما معنا و مفهوم فلسفه اسلامي چيست؟                                                                                                

 

 در فلسفه اسلامي تعليمات قرآني شان اساسي دارد که بايد آن را جدي گرفت . به بيان ديگر، باورهاي قرآن اسلامي از همان آغاز زيربناي اين فلسفه را تشکيل مي داده است

براي پاسخ گفتن به اين پرسش مثالي مي زنم ، در تاريخ رياضيات شما شاهد يک نوع رياضيات اسلامي هستيد . وقتي مي گويند رياضيات اسلامي، به اين معنا نيست که مثلا رياضيدان مسلمان گفته است دو به اضافه دو مي شود پنج . بنابراين دانش رياضي از نظر علمي ، اسلامي و غير اسلامي ندارد . علوم ديگر مانند فيزيک، شيمي، جامعه شناسي، و فلسفه هم به همين گونه هستند . يعني تا آنجا که به ذات فلسفه مربوط است ، فلسفه، اسلامي و غير اسلامي ندارد . فلسفه چنان که از لفظش هم برمي آيد  يوناني است ، يعني در يونان شکل گرفته و از آنجا به ايران و سرزمين هاي  اسلامي سرايت کرده است . هر چند که حدود دوازده تعريف رسمي از فلسفه وجود دارد ، و دکتر يحيي مهدوي آن را در کتاب فلسفه عمومي آورده است ، اما وجه مشترک تمامي اين تعاريف اين است که فلسفه عبارت است از برخورد عقلاني با امور ، يا توجيه عقلاني امور ، ويا به کار انداختن عقل براي درک و فهم پديده هاي پيرامون انسان . به بيان ديگر، فلسفه يک روش عقلاني براي تبيين پديده ها و امور پيرامون انسان است . فلسفه به اين معناي عام ، علوم مختلفي مانند رياضيات ، فيزيک، شيمي ، زيست شناسي و ...  را نيز در بر مي گيرد . تاريخ نيز بر اين مدعا گواهي مي دهد ، چرا که بسياري از فيلسوفان در عين فيلسوف بودن ، رياضيدان ، فيزيکدان ، و زيست شناس هم بوده اند . بنا براين نبايد فريفته اين پسوند  اسلامي بشويم و چنين بيند يشيم که تفکري با ماهيت فلسفه اسلامي وجود دارد . تفکر مربوط به انسان است ، و انسان هم بنا بر ماهيتش شرقي و غربي، اسلامي و غير اسلامي ندارد . ما زماني زرتشتي بوديم و اکنون دين اسلام را پذيرفته ايم ، ابتدا سني بوديم و سپس تشيع را به عنوان مذهب اختيار کرديم ؛ اين ها امور متغيري هستند که مدام دستخوش تغييرمي شوند بنابراين فلسفه اسلامي،  به نظرمن ، يعني فلسفه اي که در عالم اسلام و توسط مسلمانان شکل گرفته است . البته در فلسفه اسلامي تعليمات قرآني شان اساسي دارد که بايد آن را جدي گرفت . به بيان ديگر، باورهاي قرآني اسلامي از همان آغاز زيربناي اين فلسفه را تشکيل مي داده است .                                                            


4,000 تومان