5,000 تومان
  • فروشنده : بانک تحقیق

  • کد فایل : 30253
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 2849
  • تعداد فروش: 1

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله فلسفه دين و فلسفه علم دين

دانلود مقاله فلسفه دين و فلسفه علم دين

0 2.8k
دانلود مقاله فلسفه دين و فلسفه علم دين

با دانلود مقاله در مورد فلسفه دين و فلسفه علم دين در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله فلسفه دين و فلسفه علم دين را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله فلسفه دين و فلسفه علم دين ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:مقاله در مورد فلسفه دين و فلسفه علم دين

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:29 صفحه

قسمتی از فایل:

 فلسفه هر علمى تابع آن علم و متفرع بر آن علم است. يعنى تا خود علم پديد نيايد، نوبت‏به پديد آمدن فلسفه آن علم نمى‏رسد. به عبارت ديگر، هر علمى معرفت درجه اول و فلسفه آن علم، معرفت درجه دوم است.

علم فقه و علم كلام و علم تفسير و علم تاريخ اسلامى - با همه شعب آن - نياز به فلسفه علم دارند و همان‏طورى كه خود اين علوم تدوين و تكميل شده‏اند، فلسفه آنها هم بايد تدوين و تكميل شود. علوم بالقوه اسلامى هم بايد از قوه به فعل بيايند و در مسير تدوين و تكميل قرار گيرند و آنگاه كه حدود و ثغور آنها مشخص شود و به درجه پختگى نائل شوند، نياز به فلسفه علم پيدا مى‏كنند.

نگارنده معتقد است كه ما فلسفه اسلامى داريم. فلسفه اسلامى از خود متون معتبر اسلامى مايه مى‏گيرد. قطعا متون معتبر اسلامى معارف عميق عقلى مطرح كرده‏اند. مسائل ما بعدالطبيعه و الهيات، در قرآن و نهج‏البلاغه و كتب حديث، فراوان است. مخصوصا مسائل الهيات بالمعنى‏الاخص كه غايت و نتيجه مسائل الهيات بالمعنى‏الاعم است. متكفران اسلامى و علماى برجسته وظيفه دارند مسائل الهيات بالمعنى‏الاخص قرآن و احاديث معتبر را دقيقا شناسائى كنند و آنها را با الهيات بالمعنى‏الاعم ارتباط و پيوند دهند. اينجاست كه فلسفه اسلامى در هر دو قسمت الهيات بالمعنى الاعم و الهيات بالمعنى الاخص، تحقق پيدا مى‏كند.

نمى‏خواهم بگويم: تاكنون در اين زمينه هيچ‏كارى صورت نگرفته است. كتب فلسفى فلاسفه مشائى و اشراقى و حكمت متعاليه، همه در همين مسير گام زده‏اند. همه انديشمندان حوزه‏هاى مشاء و اشراق و حكمت متعاليه، سعى كرده‏اند در الهيات بالمعى‏الاخص سخن اسلام را بگويند. تلاش همه آنها اين بوده است كه الهيات بالمعنى‏الاخص اسلام را بر الهيات بالمعنى‏الاعم، مبتنى سازند. 


5,000 تومان