7,000 تومان
  • فروشنده : طرفداری

  • کد فایل : 42101
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1633

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد موانع تکوين دولت مدرن و توسعه اقتصادي در ايران

دانلود تحقیق درمورد موانع تکوين دولت مدرن و توسعه اقتصادي در ايران

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد موانع تکوين دولت مدرن و توسعه اقتصادي در ايران

با دانلود تحقیق در مورد موانع تکوين دولت مدرن و توسعه اقتصادي در ايران در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق موانع تکوين دولت مدرن و توسعه اقتصادي در ايران را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق موانع تکوين دولت مدرن و توسعه اقتصادي در ايران ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد موانع تکوين دولت مدرن و توسعه اقتصادي در ايران

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:16 صفحه

قسمتی از فایل:نهاد دولت همواره نقشي تعيين کننده در توسعه اقتصادي ايفا نموده است. با اينهمه، اهميت دولت در توسعه اقتصادي، چه درعمل و چه در نظر، از فراز و نشيب هاي متعددي گذشته است.
علم اقتصاد با نام اقتصاد سياسي و به عنوان شاخه اي ازعلم سياست، براي کمک و مشاوره دادن به دولتمردان در اداره امور اقتصادي، متولد شد. با گسترش سرمايه داري، عنصر سياسي اين شاخه ازدانش، به مرور کم رنگ گرديد و در پايان قرن نوزدهم اين شاخه ازدانش با نام جديد علم اقتصاد هويتي مستقل يافت.
اما ديري نپاييد که دولت به کانون نظريات و مديريت اقتصادي بازگشت. در کشورهاي سرمايه داري پيشرفته، با تولد اقتصاد رفاه عمومي آرتور پيگو و متعاقب آن تولد اقتصاد کلان کينز، نقش دولت در مديريت اقتصادي مجددا مورد توجه قرارگرفت و درچارچوب علم اقتصاد فرمول بندي گرديد. اقتصاد رفاه نشان داد که بازار کاملا آزاد نارسا است و بدون مداخله ونظارت دولت نميتواند متضمن تخصيص مطلوب منابع از ديد کل جامعه باشد. لذا، دولت ميبايست مستقيما به توليد کالاهاي عمومي که خارج از حيطه توانايي بازارميباشد، اقدام نمايد و در مورد کالاهاي نيمه و شبه عمومي، به تنظيم بازار، از جمله تنظيم قيمت ها و کنترل قدرت انحصارات بپردازد تا شرايط مطلوب براي عمکرد بهينه بازار را فراهم آورد.
بعد از جنگ جهاني دوم، به لحاظ نظري وعملي، کفه ترازو به زيان ليبراليسم اقتصادي و بسود نظارت دولت برروابط اقتصادي چرخيد. در کشورهاي سرمايه داري پيشرفته غرب، نظريه اقتصاد کلان کينز چيره گشت و اقتصادهاي ناظر بر رفاه همگان جانشين اقتصادهاي آزاد ليبرالي گرديد. در اروپاي شرقي و بخش هايي از آسيا، سوسياليسم با سرعت گسترش يافت و براي نزديک به دو دهه دستآوردهاي اقتصادي چشمگيري به ارمغان آورد. کشورهاي درحال رشد و توسعه نيافته نيز براي مقابله با کلونياليسم، استعمارنو و تسريع آهنگ توسعه به مديريت دولتي اقتصاد، روي آوردند.
در کشورهاي سرمايه داري پيشرفته، جنگ جهاني دوم موجب پيدايش اتحادهاي سياسي جديدي، با شرکت فعال نيروهاي سياسي چپ گرديد. نقش برجسته چپ در مبارزه عليه فاشيسم و گسترش جنبش و سنديکاهاي کارگري موجب شد تا پس ازپايان جنگ جهاني دوم مسئله تامين اشتغال و رفاه در صدر دستور کاردولت هاي سرمايه داري غرب قرار گيرد. از سوي ديگر، موفقيت برنامه مارشال در بازسازي اقتصاد ويران اروپاي غربي و ژاپن، مستلزم شرکت فعال نهاد دولت در فعاليت هاي اقتصادي بود. گرچه در فضاي سياسي جنگ سرد، گسترش جنبش هاي کارگري به نحو قابل توجهي محدود شده بود، اما عوامل فوق موجب شد تا توسعه سرمايه داري درغرب برپايه ائتلافهاي طبقاتي و توجه به ابعاد اجتماعي توسعه، نظير تامين اشتغال و رفاه عمومي استوار گردد.
توجه به اشتغال و رفاه عمومي پس از جنگ جهاني دوم در پاره اي از کشورهاي سرمايه داري غرب، مانند کشورهاي اسکانديناوي و فرانسه بسيار قوي بود و به شکل گيري سرمايه داري اجتماعي انجاميد. در بريتانيا و به ويژه آمريکا گسترش سرمايه داري اجتماعي محدودتر بود. اما حتي در اين کشورها نيز دولت هاي حاکم ناچار به مداخله گسترده در امور اقتصادي جهت تامين اشتغال و رفاه عمومي شدند که اقتصاد کلان کينز چارچوب نظري آنرا فراهم آورد. کينز نشان داد که اقتصاد سرمايه داري داراي نوسانات ادواري است و در شرايط معيني ميتواند براي مدتي طولاني در چرخه رکودي اسير گردد و نتواند اشتغال بهينه منابع توليدي را تضمين نمايد . لذا دولت ميبايست با استفاده از ابزارهاي مالي و پولي، فعاليت اقتصادي را تنظيم کند تا اشتغال کامل منابع توليدي را تامين کند.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر